دکتر محمد سلیمانی - فريب بزرگ قرن به نام برجام

دوشنبه 16 ارديبهشت 1398 - 12:24
عوامل و ريشه هاي
فريب بزرگ قرن به نام برجام

  •  

عوامل و ريشه هاي فريب بزرگ قرن به نام برجام

 دکتر محمد سليماني

در تحليل‎ها و اطلاع‎رساني‎هاي سياسي، اعتقادي، اجتماعي و فرهنگي ايران مرسوم شده است كه به محض اين‎كه پديده‎اي يا اتفاقي مطرح مي‎شود، آن موضوع به بحث حيدري – نعمتي تبديل مي‎گردد و اصل و محتوا و ضرورت‎ها و دلايل و محدوديت و ريشه‎هاي آن پديده و اتفاق فراموش مي‎شود. اين يك بيماري سخت و كشنده در فضاي تحليل‎ها و اطلاع‎رساني است، چون افكار عمومي را به سمت مسأله اصلي و ريشه نمي‎برد و صرفا به بحث سطحي و انحرافي در مورد گوينده يا مجري و گرايش آن‎ها متوقف مي‎گردد و در نتيجه به طرح جنگ حيدري – نعمتي ختم مي‎شود و چيزي دستگير مردم و كشور نمي‎شود تا در آينده آن را مبنا يا عبرت يا تجربه خود قرار دهند.

يكي از اين موضوعات مهم و پديده‎هاي نادر در انقلاب اسلامي، بحث برجام و نحوه شكل‎گيري و عوامل مؤثر در آن و بخصوص تاريخ شروع آن است. امروزه دوست و دشمن به خسارت‎بار بودن عظيم برجام اذعان دارند(به استثناي چند نفري كه در پخت و پز اين‎آش سمي ميدان‎دار بوده‎اند).

اجازه مي‎خواهم به نقطه اصلي تاريخ شروع اين مصيبت عظما و چگونگي شروع و ادامه آن بپردازم و اشاره كنم چگونه دولت‎هاي دهم، يازدهم و دوازدهم از هول حليم در ديگ افتادند و فريب قرن شكل گرفت و دشمن موفق به وارد كردن ضربه اقتصادي به ايران شد.

در اوايل دولت دهم، سازمان انرژي اتمي ايران به دست ليبرال‎ها افتاد و روزنه نفوذ عوامل غربگرا در اين سازمان پرافتخار باز شد و دشمن غدار شرايط را مناسب اجراي طرح فريب خود كرد و با واسطه‎گري سلطان‎نشين عمان سيگنال‎هايي را به دولت ارسال نمود. در سال 1389 به‎طور ناگهاني رئيس سازمان انرژي اتمي كه ظاهراً نقشي فعال در اين ماجرا دارد وزير امور خارجه مي‎شود و از اين به بعد دريچه براي طرح فريب آماده بهره‎برداري مي‎شود. آمريكايي‎ها و غربي‎ها مشغول تدوين طرح فريب به نام برجام مي‎شوند، امور خارجه ايران هم باور مي‎كند كه امريكا مي‎خواهد مسأله‎اش با ايران را حل كند و ناشيانه ولي مشتاقانه آغوش خود را براي سلطان عمان به‎عنوان ميانجي باز مي‎كند. در مجلس هم گفته مي‎شود ما قدر و ارزش اين زحمت سلطان‎نشين عمان را ارج مي‎نهيم. وزير امور خارجه ايران به دولت دهم اطمينان صددرصد مي‎دهد كه كار تمام است و مذاكره با آمريكا به نتيجه مي‎رسد. ناگهان دولت ذوق زده اين فريب را مي‎پذيرد و راه هرگونه تأمل و بررسي را مسدود مي‎كند. وزير امور خارجه وقت پرچم‎دار و ميدان‎دار پيشبرد مذاكره مي‎گردد و عده‎اي به او به‎به و چه‎چه مي‎گويند. دولت اقتصاد را رها مي‎كند و به اميد نتيجه قطعي مذاكره منتظر چيدن ميوه آن مي‎گردد؛ غافل از اين‎كه او را به سمت سراب مي‎برند. دولتي كه تا آن موقع در برابر تحريم‎ها مقاومت كرده و جانانه مشكلات را كم و بيش حل كرده بود، ناگهان تلاش مقاومت‎مدارانه را كنار مي‎گذارد و در دام طرح فريب طراحي‎شده غربي‎ها و آمريكايي مي‎افتد و باور مي‎كند كه مذاكره، راه نجات است و عوامل ليبرال در دولت و امور خارجه ايران كيلومترها جلو مي‎روند و دشمن را دوست مي‎پندارند.

وقتي آمريكايي‎ها متوجه توفيق طرح فريب خود شدند، و امور خارجه ايران بخصوص وزير مربوطه ترديد جدي در دشمني آمريكا پيدا كرد، كار تمام شد. يكي از تاكتيك‎ها در جنگ اين است كه سيگنال‎هايي كاملاً منطبق بر آن‎چه طرف مقابل منتظرش است ارسال گردد و كم‎كم پارامترها و مشخصات آن سيگنال‎ها تغيير داده شود به نحوي كه طرف مقابل متوجه نگردد. اصل بر تطبيق اوليه سيگنال‎ها با خواسته‎هاي مورد انتظار در بدو شروع است.

اگر اين اتفاق بيفتد كار تمام است، كه در امور خارجه ايران اين اتفاق افتاد. دشمن فشار اقتصادي را با توجه به فتنه 1388 و سيگنال‎هاي ارسالي عوامل فتنه از درون تشديد كرد و دولت دهم هم با سردمداري وزارت امور خارجه، وادادگي را بسترسازي كرد و ميدان براي عرض اندام و دخالت اقتصاددانان ليبرال در امر افزايش ناگهاني ارز خارجي فراهم شد.

جالب است همان افرادي كه در افزايش نرخ ارز در اوايل سال 1397 ميدان‎دار و مؤثر و مجري و طراح بودند، در سال 1391 هم ميدان‎دار بودند. با اين حركت فشار از بيرون و فريب خوردگي دولت دهم زمينه براي روي كار آمدن ليبرال‎ها با شعارهاي سازش و دادن وعده‎هاي بهبود شرايط در آينده فراهم شد و فريب كارسازتر گرديد.

با شروع دولت يازدهم و استقرار كامل ليبرال‎ها، ماجراي برجام جدي‎تر شد و تيم اجراي آن كامل گرديد و فريب، قطعي شد و آمريكا و غرب شروع به تغيير پارامترها در سيگنال‎هاي قبلي كردند و شيفتگان داخلي برجام دم از سيب و گلابي به‎عنوان محصول برجام زدند. نفوذي‎ها و جاسوسان موفق شدند تا فيها خالدون دولت حتي در بين مذاكره‎كنندگان رخنه كنند، لذا دولت يازدهم نيز تحت تأثير وزارت امور خارجه همه كارها و بخصوص اقتصاد را رها كرد و منتظر نتيجه برجام شد و ركود حاكم گرديد. غافل از اين‎كه طرح برجام يك امر طراحي شده توسط دشمن براي زمين‎زدن اقتصاد ايران است. آمريكا و غرب و اتحاديه اروپا موفق شدند اعتماد صددرصدي وزارت امور خارجه ايران و بخصوص تيم مذاكره ايران را به دست آورند. تيم مذاكره‎كننده هم دربست به اين اعتماد، اعتراف كرد و امضاي كري را تضمين دانست و باور كرد كه آمريكا و غرب مي‎توانند مسأله با ايران را حل كنند و حتي يك درجه هم احتمال فريب ندادند. و نتيجه آن شد كه برجام به جنازه‎اي روي دست دكتر ظريف تبديل شد و وي در به در به‎دنبال چه كنم چه كنم؟ گشت. نه مي‎تواند آن را دفن كند(شايد دلش نمي‎آيد) و نه مي‎تواند آن را نگه دارد؛ چون بوي تعفن آن، دنيا را گرفته است.

پس عامل اصلي خسارت‎بار بودن برجام آن است كه غرب و آمريكا موفق شد تا ذهنيت مذاكره‎كنندگان ايراني را نسبت به خود بسيار مثبت كند و آن‎ها را به‎جايي رساند كه آمريكا و غرب را دوست تلقي كردند و اين احساس را در مذاكره‎كننده‎گان ايراني شكل دادند كه فكر كردند سر ميز مذاكره با دولت يا فرد بي‎طرف هستند! در نتيجه آمريكا و غرب توانستند در قالب برجام آن‎چه را طراحي كرده بودند به طرف ايراني بچسبانند و كار را تمام كنند و طرح فريب را اجرا كردند و آمريكا خارج شد و اروپا بدون اين‎كه امتيازي بدهد در برجام ماند و ادامه داد.

نظر شما نظر شما نسخه مناسب چاپنسخه مناسب چاپ

 
آخرین اخبار
  • سليماني در گفت‌وگو با فارس: نمايندگان بررسي FATF را يکسال عقب بياندازند تا تکليف همکاري ما با اروپا مشخص شود -
  • سليماني در گفت وگو با فارس:مردم منتظر خبر برخورد با مفسدين و محتکران هستند/دولت و قوه قضائيه مماشات نکنند - نماينده سابق مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب با آن اختيارات گسترده و وسيع که به قوه قضائيه ابلاغ کردند، نشان دادند که همان مطالبات مردم را سردست گرفته‌اند در نتيجه دو قوه مجريه و قضائيه نبايد معطل و مماشات کنند. مردم منتظر خبر برخورد با مفسدين هستند و هر چه ديرتر اين اقدام انجام شود، به ضرر است و اعتماد عمومي نسبت به اين دو قوه کمتر مي‌شود
  • سليماني در گفت‌وگو با فارس: - بسته 12 گانه دولت را بايد به فال نيک گرفت/ به مديران چابک، سرحال و معتقد نياز داريم
  • وزير پيشين ارتباطات در گفت‌وگو با جام جم آنلاين - پيام‌رسان داخلي با تنبلي دولت مواجه شده/ افزايش 10 برابري سرعت اينترنت با راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات بودجه‌اي که وزارت ارتباطات بخواهد در اين زمينه اختصاص دهد چندان هم زياد نيست و تصور مي‌کنم اگر حدود 5 تا 10 درصد 7 هزار ميليارد را به پشتيباني از پيام‌رسان‌هاي داخلي اختصاص دهند يک شبکه پيام‌رسان ناب و قابلي خواهيم داشت. به‌ويژه اينکه جوانان و کارشناسان ما در اين حوزه درصحنه عمل توانايي‌هاي بارزي از خود نشان داده‌اند. ضمن اينکه افکار عمومي هم علاقه‌مند به استفاده از پيام‌رسان داخلي است. سليماني خاطرنشان کرد: چرا بايد ما به يک پيام‌رسان خارجي وابسته باشيم که مشخص نيست سر نخ آن دست چه کسي است و در مواقع بروز مشکل چه کسي پاسخگو خواهد بود.
  • سليماني در گفت‌وگو با فارس: - سليماني در گفت‌وگو با فارس:قوه قضائيه قضات مجرم‌ را طبق فرمايش رهبري به مردم معرفي کند
  • سليماني در گفت‌وگو با فارس: - اروپايي‌ها هيچ‌گاه صادقانه رفتار نکرده‌اند/ طولاني‌شدن تعيين‌تکليف برجام اشتباهي استراتژيک است
  • در گفت‌وگو با فارس سليماني: - مجلس مقابل «اقدام غيرقانوني» دولت در عدم ابلاغ برنامه ششم موضع‌گيري کند. نماينده سابق تهران در مجلس با بيان اينکه متأسفانه دولت درباره قانون برنامه ششم و ابلاغ آن مي‌خواهد مانند ساير موارد قانون‌گريزي داشته باشد، وي گفت: مجلس بايد مقابل اقدام غيرقانوني دولت در عدم ابلاغ اين برنامه موضع‌گيري کند.